Inlagda plommon.

Hejsan! Nu när det är höst i luften så blir jag sugen på att vara supertant igen. Jag vill safta och sylta och baka och pyssla och spara sommaren på burk. Det gjorde jag också idag, jag gjorde nämligen inlagda plommon med kanel, vanilj och stjärnanis! Här kommer receptet.
 
 
 
 
♥ Ta den mängd plommon du tycker är lagom och skär kryss i ändan på dem. Skålla dem sedan genom att sänka ner dem i kokande vatten tills skalen spricker upp. Ta då upp dem och pilla bort skalet. 
 
♥ Lägg plommonen i en eller flera rena, torra glasburkar beroende på mängd. Lägg också i stjärnanis och kanelstång.
 
♥ Koka ihop 4 dl vatten, 2 ½ dl strösocker och ca 1 tsk vaniljsocker samt rör tills sockret löser sig, det tar några minuter.
 
♥ Häll den kokande sockerlagen över plommonen så den täcker upp till kanten. Sätt på lock och låt svalna.   Förvara svalt. Plommonen är godast efter några dagar, men håller väldigt länge. Serevera gärna till turkisk yoghurt med lite vaniljsocker. Njut! Nu ska jag äta mördegskakor, dricka te och jobba lite mer, måndagspussar till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0