Tårtan del 2: Dekorationen.

Hej igen! Idag har jag firats för imorgon fyller jag nämligen 14! Vi åt upp min tårta som jag ska fortsätta visa hur man gör nu.
Grädden



När tårtan har stått och blivit riktigt saftig är det dags att breda på vispad grädde. Jag vispade dock min lite för hårt, men det gick hyfsat bra ändå. jag valde att göra min tårta persikofärgad, och det fixade jag med lite gul och lite röd karamellfärg i grädden.
Fjärilarna

När du är nöjd med grädden så ska du göra fjärilar att ha på din tårta, eller blommor om du så vill det. Mina gjorde jag faktiskt innan jag bredde på grädden, men det spelar nog egentligen ingen roll i vilken ordning man gör det. Om man är som jag, och inte är så duktig på att skära ut fjärilar så kan man använda speciella "utstickare" som finns att köpa på bland annat Panduro. Fjärilarna är gjorde jag i sockerpasta som man också hittar på Panduro.
Här på bilden ovan är sockerpastan och utstickarna. Men sockerpastan är alldeles för tråkig och vit som den är, så nu är det dags att färga den!
Min tårta skulle ju gå i pastellfärger så jag valde att färga den som här ovanför.
Sedan är det bara att kavla ut din sockerpasta och helt enkelt trycka ut fjärilar för glatta livet.
Och till sist ser dina fjärilar ut ungefär såhär. Gula, blåa, gröna, lila och rosa finfina fjärilar redo att placeras ut på din tårta. Jag gjorde några blommor också som ni kan se på bilderna av den färdiga tårtan som ni får se här nedanför!
Om jag skulle göra den igen så finns det självklart många saker som jag skulle göra annorlunda, men nu bestämde jag att den fick duga. God var den i alla fall! Hoppas ni gillar receptet och att någon ger sig på att göra en likadan tårta. Nu ska jag umgås med min farmor, farfar och gammelmormor hela helgen som har kommit hit ända från Kalmar. Men imorgon är det faktiskt Lots Of Love, ett antirasistiskt event med artister, workshops och föreläsningar på sandgrundsudden som min syster är med och anordnar. Alma, visst är jag duktig som marknadsför åt dig! Jag ska hur som helst gå med Hanna, så det blir nog fint. Puss på er!

Kommentarer
Postat av: alma

haha, du är grymt duktig!

2012-05-20 @ 20:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0