Tårtan del 1: Grunden.

Hejhej! Jag skrev ju för några dagar sedan att jag skulle lägga upp receptet på tårtan jag ska göra till min födelsedag. Här kommer alltså del 1: Grunden!
Tårtbotten


Börja med att dela 4 ägg i gulor och vitor i två olika bunkar.
Vispa vitorna till ett hårt skum.
Vispa även gulorna, 3 dl strösocker och 3 msk vatten poröst.
Rör ner 1 dl potatismjöl, 1 ½ dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver i gulorna.
Om ni vill göra som jag och färga er tårta, så ska ni göra det nu. Jag valde rosa, för det tror jag blir bäst när man gräddar den. Vänd sedan ner vitorna och blanda försiktigt om.
Smöra och bröa en form, men välj vetemjöl istället för ströbröd, det blir bättre till en tårtbotten. Grädda i ugnen i 40 - 45 minuter i 175°. Om man ska göra som jag och göra en trevåningstårta behöver man alltså göra två stycken likadana tårtbottnar till.
Sedan kommer den lite trixiga delen.
Konstruerandet och fyllningen

Här har jag tyvärr inte så många bilder för att hjälpa till, men jag ska försöka förklara så gott det går.
När bottnarna kommer ut ur ugnen, låt dem svalna. När du sedan ska dela dem kan det vara bra att skära av toppen så att den blir jämn och inte så hård. Om ni har färgat tårtan och tycker att den har konstig färg, så är det bara utanpå. Inuti får den ungefär samma färg som smeten hade när ni färgade den, möjligtvis lite blekare.
Sedan är det bara att dela varje botten i tre(eller två om man vill det) delar och lägga i sin fyllning.
Jag valde att fylla min med marsankräm och jordgubbar som jag mosat ihop med lite socker. Först la jag helt enkelt på en botten, lite marsankräm, en botten, jordgubbar och så nästa lager osv. På bilden ovan har tårtan hunnit få två våningar.
Och ungefär så här kan den se ut när alla tre våningar har kommit på plats. Just nu är tårtan rätt så ful, men förhoppningsvis blir det bättre när grädden och dekorationen kommer på. Täck tårtan med plastfolie och låt den stå i kylen och bli saftig, helst över natten. Ja ni, imorgon eller på lördag kommer del två. Ha det så fint!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0