3 tips för dig med torr och trött vinterhy.

Hejsan! Är ni som jag och får också jättetorr hy så här på vintern? I så fall så har jag några tips till er!
1. Använd inte för fet kräm
Om man är torr så är det ju såklart smart att smörja sig, men använd inte för fet kräm. Man kan lätt lura sig själv och tänka att "jamen den här krämen är ju jättefet och bra, då måste jag ju bli mjukare i ansiktet!". Men det stämmer inte, om krämen är för fet kan inte huden ta upp den och den lägger sig som ett lager utanpå det torra. Jag fick en rekommendation från apoteket om en ansiktskräm som var mer återfuktande, satsa på det istället för feta krämer.
2. Skrubba!
Är man torr och det inte hjälper att bara smörja så måste man se till att få bort det torra "lagret" i ansiktet. Det gör man bäst genom att skrubba bort det! Antingen kan man använda en skrubb köpt på exempelvis apoteket(sådan skrubb som motverkar finnar funkar bra, då tar man ju två flugor i en smäll!), eller så kan man skrubba med en blöt handduk. Man kan ju göra både och om man vill. Men glöm för guds skull inte att smörja med en återfuktande kräm efter att du har skrubbat, annars blir du nästan torrare än du var innan.
3. Ta bort sminket med ett mjukgörande borttagningsmedel
När jag inte använder foundation utan bara puder, kan jag lätt bli lite lat och bara tvätta bort det med vatten. Det är ju inte bra, puder torkar ut huden. Så om ni har något smink över huvud taget i ansiktet, ta bort det med ett mjukgörande sminkborttagningsmedel istället för med vatten. Tro mig, det hjälper.
Här kommer tre produkter som jag använder och som funkar bra för mig!
Från vänster: En återfuktande kräm från VICHY som heter Aqualia Thermal, skrubb och mask från ACO, Refreshing cleansing milk från NIVEA. alla tre produkter finns att köpa på apoteket.
Så om ni nu har vintertorr hy, ta hjälp av dessa tipsen så blir det säkert bättre.
Ha en fin onsdag!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0