Apfelpfannkuchen

Idag var det riktigt mörkt och kallt ute. Hösten kommer väldigt fort nu, och det tycker jag är mysigt. När jag kom hem till Snårstad idag blev jag sugen på något riktigt höstigt, därför gjorde jag Tyska äppelpannkakor, eller "Apfelpfannkuchen" som det heter på tyska! Så här gör man för att få 6 stycken pannkakor:
Häll 2,5 dl vetemjöl i en bunke.
Blanda i 1 tsk kanel, 1 tsk vaniljsocker, 1,5 tsk bakpulver och ett par nypor salt.
Rör om ordentligt och knäck i ett ägg.
Häll sedan i 2,5 dl mjölk, 2 msk matolja och 1 msk flytande honung.
Rör blandningen klumpfri.
Kärna ur ett rött äpple (gärna från trädgården!) och dela det i tunna klyftor. Blanda sedan i det i smeten.
Smält 1 msk smör i stekpannan på medelstark värme. Häll i ca 1 dl smet när smöret börjar fräsa.
När det blir bubblor som spricker över hela pannkakan är det dags att vända den. Stek ca en halv minut på den andra sidan och lägg upp pannkakakan på en tallrik medan du steker resten.
Servera med kanelsirap och voilá! Du har fått dig en äppelpannkaka av det bästa slaget!
Jag och mamma är ensamma hemma den här veckan eftersom att Frida är i stan och Tomas är i Tokyo(!), så det blir nog lika mysiga kvällar som den här resten av veckan också. Hoppas det i alla fall!
Gute Nacht!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0